Thursday 23 August 2018

Young Adult.

2010. A scumbag left me hanging with no sign. He ran away with another bitch, left me with debts and disappeared with my money. Aku tunggu setiap hari, setiap malam tanpa jemu. Tak ada lagu yang mampu menyenangkan. Macam hidup tanpa Tuhan, rasa malam yang berpanjangan, tidur tak pernah lena, air mata tak pernah kering. Aku masih tunggu di bawah tangga yang sama waktu kami sama bercinta. Setiap malam, tak pernah gagal. Macam balu hilang suami, 90 hari tergantung sunyi sepi.

My mind was somewhere, terdengar suara operator "Tapi Puan, kita tak boleh nak keluarkan official statement sebab kes ni dah 8 tahun". 

8 tahun. Berdamai dengan benci tak pernah mudah. Sama ada melepaskan ego, atau berlawan dengan takdir. Dua minggu yang lepas, kawan yang pernah baik tinggalkan mesej melalui Instagram minta maaf. Nampak macam ikhlas, had no idea why she turned her ego to text me. I almost forgot her name and how she looks like in real life now sampai aku kena recall balik apa yang menyebabkan kami bergaduh dan buat haluan masing-masing. Betapa Tuhan kasihkan aku, tak pernah sekali pun temukan aku dengan manusia-manusia yang pernah menyakitkan walaupun aku percaya kami berpijak di tempat yang sama cuma dibezakan dengan masa. She meant the world to me. Pagi petang siang malam aku cari dia. Macam dialah segalanya, makan minum sepinggan, tidur malam sebantal. I said she really meant the world to me, but I was totally broken, I never valued friendship just like what I had with her. Mak aku pernah tampar aku buat pertama dan kali terakhirnya sebab aku pilih dia. Tak akanlah senang aku lupa kesetiaan aku dibodoh-bodohkan. Mudanya aku selalu rasa diri betul, selalu betul dengan orang yang betul, di tempat yang terpaling betul. Rasa dikhianati masih terngiang di kepala. The joke was on me. Satu malam akhirnya aku digelakkan beramai-ramai, jadi bahan untuk malam-malam yang seterusnya, bulan makan tahun, betapa bodohnya aku diselamatkan oleh lelaki durjana dari kawan-kawan lebih durjana. 

Yang Tuhan hantar dengan sebab. Cantiknya tersusun.

Poof! Segala benci hilang serta merta dengan satu maaf - melalui teknologi. Fast forward hari ini, aku menang. Aku tahu yang dia tahu. Tuhan temukan aku dengan seorang lelaki ini supaya aku percaya kasih sayang yang pelbagai. Kesetiaan aku juga diuji dengan lelaki yang aku sanggup mati. My life was totally blinded by love and loyalty. Dapat kawan hilang keluarga, dapat lelaki hilang kawan. Hilang lelaki? Dapatlah diri sendiri.

Suara operator kembali di talian "Terima kasih Puan kerana menunggu. Saya bacakan nombor akaun Puan nanti Puan boleh clear kan nama Puan setelah buat bayaran ya"

I talked to him again today after years. It took a lot of energy to start the adult conversation which I wasn't sure where would it lead me to. I made things straight, cut it short, he paid what he should with no futher questions. Spontaneous, yes. Conversation ended between two wiser humans. But not until--

"It is not making peace with your past, it's just I still see the girl sitting waiting on Uniqlo’s stairs". 

Dejavu or coincidence, it was a relieve tapi usikan itu selalu tinggalkan aku dengan rasa kecamuk. True, some things are better left unsaid but if I can I'd reply "Sir, the younger me loved you so much she hardly loved herself you have no idea how long has she been waiting"

I will always have problem to catch up with the revolution of gadgets and how it works every now and then. Terima kasihlah iCloud for the 'gentle' reminder. Esok, 24 Ogos adalah ulangtahun pertunangan yang kelima aku dan Ame - pada hari jadi lelaki durjana yang dulunya paling aku cinta. 



No comments:

Post a Comment