Monday 17 January 2011

My sore tounge.

Dulu, masa kita sekolah.

Kalau kita rosakkan pen Stabilo kawan, kita boleh cakap sorry dalam buku perancang peribadi kawan kita. Kita boleh ambil hati kawan dengan lukis babi ada sayap banyak banyak. Kalau tak siap kerja sekolah atau tak pernah ada buku makmal, kita boleh cakap buku hilang atau terlupa dan buat muka kesian lalu cikgu maafkan. Kalau selalu ponteng, kita boleh suruh ibu buatkan surat rasmi bagi kat cikgu. Kalau kita buli cikgu ada barah otak sekalipun cikgu lain boleh denda ketuk jari pakai pembaris kayu. Dan masalah selesai.

Tapi malangnya kita tak lagi sekolah, kawan.

Kau ada attitude problem? Aku pun.
Kau kurang perhatian? Aku pun.
Kau pernah diherdik, dipukul, dicaci maki? Aku pun.

Alangkah bagusnya ada suara yang merdu. Ada otak yang pintar. Boleh berpuitis. Dikurniakan bakat. Cantik. Ada ibu ayah. Dan Tuhan indahkan lagi dengan gantikan cinta neraka kau dengan teman baru yang baik.

Dan alangkah nikmatnya, kalau kita ni pandai bersyukur dan tak ambil kesempatan.

Hidup ni tak perlulah asyik merungut. Hari hari nak mengeluh benda yang sama. Merungut pasal badan, pasal makan, pasal perasaan, pasal serba serbi tak cukup. Jadi bila buat silap boleh pakai alasan, "I'm confused".

It's a sad thing bila kau hancurkan hati orang atas kebodohan sendiri. Selfish. Sampai orang lain boleh rasa tempias kesedihan tu. Sedangkan benda tu memang buta buta tak adil.

Tolak tepi semua pasal attitude diri. Jahat pada diri sendiri dengan jahat pada orang. Bezakan. Kisah cinta neraka kita lebih kurang sama je. Sebosan kisah Rihanna kena hentak Chris Brown. Gila jemu. Moving on bukan atas alasan rebound. It's unfair to your new partner.

Mungkin nanti satu hari aku patut tanya pada partner baru aku sekarang, "B, kenapa kau tak pernah sepak terajang aku? Kenapa kau tak maki hamun aku? Kenapa kau asyik belikan semua benda yang aku tak pernah mintak? Sampai beli kereta supaya mudah aku pergi kerja? Kenapa kau nak kena baik sangat nih?! Ke baru baru je kau baik? ARE YOU BEING PLASTIC?!?"

Dan aku akan pastikan masa aku tanya tu aku betul betul dah gila.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

9 comments:

  1. too much noise.
    you're too young to be unhappy.

    ReplyDelete
  2. im happy 4 u dear..
    pasti ada habuan indah utk org yg sabar..
    ur new partner tu la habuan yg indah Tuhan hantar
    sbb u byk sgt dh sabar dgn segala dugaan hidup

    ReplyDelete
  3. yang penting niat hidup supaya tidak lukakan hati orang, tidak mainkan perasaan orang, insyaAllah nanti kita dapat perkara yang sama.cepat or lambat jelah.di dunia atau di akhirat. atleast thats what i believe..:)

    ReplyDelete
  4. I faham yg ni, faham sgt.. :)

    ReplyDelete
  5. aku nak like tapi takda button.

    ReplyDelete