Monday 29 June 2015

Malique Ali



Malique. I was about to name my son Mikael. Sampaikan dari bujang aku berangan kalau ada anak kembar sepasang lelaki perempuan nak namakan dengan nama Mikael & Mikaela. Punyalah berangan sebelum ada anak, dah namakan Macbook dengan nama Mikaela. 

Until towards the end of pregnancy, (orang kata banyak benda yang kita suka jadi tak suka) masa last minute aku tukar nama Mikael jadi Malique sebab aku macam nampak trend namakan anak Mikael is everywhere. Jenis zaman kalau masuk sekolah nanti cikgu panggil nama "Mikael" sepuluh Mikael yang pandang. Okay, jauh sangat dahtu pikir.

Malique means 'sovereign'; raja, berani. 
Ali, seperti Saidina Ali, I like it short and simple. 

Bila kau datang baru aku tahu apa nikmat dunia sebenarnya. Semoga pinjaman kali ini dapat aku jaga dengan baik. Semoga aku tak ulangi kesilapan orang lain atas aku. Semoga semuanya yang baik-baik saja untuk engkau, anakku. Semoga kau tetap jadi Malique (Raja) dihati bonda, jadi cinta pertama (just like how I had a crush on Malique Too Phat sampai terbawak-bawak ke nama anak), jadi lelaki penyayang dan penyabar seperti Amir (Putera) just like your lovely daddy.

I received few emails asking me to share/write about my pregnancy and labour. Today marks 44 days of my confinement dan aku masih di awang-awangan terkepit dengan kasih sayang suami-anak. Tak janji, tapi Inshallah kalau rajin nanti aku kongsi perasaan dan pengalaman. Being a mother (walaupun baru sebulan) taught me things I never seen in life. Sekarang baru faham pengorbanan seorang ibu untuk seorang anak. 

You will never know the pain and sacrifice until you made one.



14 comments:

  1. bahagianya tengok awin.. Insya Allah. you will be a great mother :)

    ReplyDelete
  2. haaa...one of the mikhail anak akaklaa tuh...hehehe...welcome to motherhood...congrats again...bilalaa dapat jumpa baby malique nih...

    ReplyDelete
  3. aku suka nengok kau bahagia macam sekrng ni.. semoga kau bahagia sampai akhir hayat. aminnn

    ReplyDelete
  4. aku suka nengok kau bahagia macam sekrng ni.. semoga kau bahagia sampai akhir hayat. aminnn

    ReplyDelete
  5. I pun suka nama Malique dengan ejaan Malik. Haritu before Maryam keluar, naluri I kuat rasa ianya baby boy. Kalau tak Maryam keluar haritu, mungkin ianya Malik. Hello Malique Ali!

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. aiseyh typo!sukanya tengok awin happy macam ni.semoga awin bahagia sampai bila-bila okay!

    ReplyDelete
  8. aiseyh typo!sukanya tengok awin happy macam ni.semoga awin bahagia sampai bila-bila okay!

    ReplyDelete