Wednesday 8 July 2020

Plot Twist.

Pada satu fasa umur, aku rasa blog ini cuma bahan jenaka. Umpama kesalahan bodoh yang kita pernah buat tika muda tapi direkodkan di atas medium untuk tontonan umum. Untuk jadi bahan kesian dan umpatan, bahan gelak-gelak tika tua, oleh silent readers dan yang tiba-tiba rasa kenal di dunia nyata. Pada perspektif mana dan apa pun, konklusi dibuat oleh mata para pembaca, satu ketika aku rasa malu dan menjengkelkan yang amat sangat bila blog yang dikiranya bodoh ini dijadikan jenaka dimeja kopi dicampur dengan kehidupan realiti.

Genap saja umur aku 30 tahun, blog ini masih jadi simpanan aku. Aku tatap satu-persatu, aku bangga. Sebab kebodohan yang aku pilih ini, gadis enam belas thaun dulu masih hidup, masih bertahan, masih bernyawa. Masih di sini, boleh menaip mengadu dunia yang aku masih bernafas -- kerana blog inilah aku buangkan rasa sunyi dan benci yang menghantui. Kerana blog bodoh ini.

Bayangkan aku tanpa blog ini? Tak jumpalah aku dengan manusia-manusia baik. Tak kenallah aku dengan manusia-manusia jelik. Mati tertimpa rasa berat dikepala atas silap orang lain buta-buta. 

Ini adalah blog yang kedua selepas blog pertama aku padam. Bagi yang mengikut dari awal tentu tahu misi utama apa yang seorang aku perjuangkan, other than just see me as another rebellious kid coming from a broken family, one thing you should know yang kau tak boleh diamkan seorang aku, di sini mahupun di dunia realiti. Besides two separate characters I have in between my alter ego, remind yourself that I can smack you hard with my words here, even harder in reality. Tapi itulah, the young me tak pernah ada rasa takut but now I have three boys to escort, masih tak takut, but extra defensive.

Mari pembaca, mari bayangkan bersama. What if.. the idea of me screaming for justice all these years was actually wrong? Bayangkan, kau tonton sebuah cerita tapi dari sudut empat-lima narrator, it made you so confused which stroyline should you pick. Bayangkan, satu hari itu suicidal thoughts crossing your mind because all the nightmares have been telling you - you are the reason this and this happened?

Poof! The plot twisted.

Apa yang aku perjuangkan selama 30 tahun ini adalah culprit sebenar. Don't be mad, bukan kau saja rasa diperbodohkan. I've been fooled too.

No comments:

Post a Comment